Felszállott a páva: az érme másik oldala

Annyiszor megnéztük, hogy már betéve tudjuk a Felszállott a Páva gyerekévadának dalait, műveit. Elképesztő sok jót írhatnék róla. Mégis meg szeretném említeni, hogy van, ami nagyon zavar az egész koncepcióban. Nem nehéz ezt leírni:

A kultúra nem mérhető

A műsorban sokszor elhangzó összehasonlítások egy részéből simán az érződik ki: te jobb vagy, te kevésbé jobb vagy. Többször utalnak arra, hogy a gyerekek a siker miatt jöttek el szerepelni a Felszállott a pávába. Arra is, hogy milyen fontos, hogy mindig jobb és jobb produkcióval álljanak elő. De vajon biztos így van ez?

Ennél mélyebb igazságtalanság van azonban a szavakon túl, a Felszállott a páva szellemiségében: versenyeznek a produkciók. A duda versenyez a cimbalommal; a Kárpátaljai a Szekszárdival. Mire jó ez? Miért nem elég megmutatni a népi kultúra művelőinek tehetségét, képességeit?

A Felszállott a páva a kereskedelmi tévék tehetségkutató műsorainak sablonjára épül fel, melyben a cél a pillanatnyi siker, az egyszeri egymillió forint (ami a stáb tagjainak talán csak aprópénz). Mérjük a tudást, a tehetséget, a felkészülést, a tanárokat, a szinpadra-termettséget és még sok mást. De vajon itt és most helye van-e ennek a méricskélésnek. Vizsgáztatni kell azokat az embereket, akik az őseink kultúráját magukévá tették? A Felszállott a páva egyfajta egyetem lenne?

A kultúra mindenkié

Úgy gondolom, hogy a Felszállott a Pávában azok sikeresek, akik Istentől ilyen adottságokat kaptak, akik olyan helyen és környezetben születtek, ami lehetővé tette azt, hogy magas színvonalon megfeleljenek a műsor elvárásainak.

Azonban amit kaptak, az nem az övék. Az mindenkié. És amit kaptak, nem is örökre marad így. Ezek a gondolatok egyetlen egyszer sem hangzottak el. Mint ahogy az sem, hogy azok, akik kevésbé feleltek meg, azok ugyanolyan értékesek, mint a televíziós adásba bejutott emberek. Csak egyszerűen kevesebbet kaptak az itt szükséges adottságokból.

A nyeremények helyett sokkal bölcsebbnek tartanám, ha inkább a tehetségből adódó felelősséget hangsúlyozznák. Akinek ilyen kimagasló adottságai és ezeket támogató környezete van, az nem rejtheti el önmagát, de nem is bocsáthatja áruba a saját maga javára.

A jó adottságok: felelősség

Egy felelős televízió nem versenyeztetné, aztán pedig nem eresztené szélnek ezeket a gyerekeket és szeretteiket. A katasztrófa-híradók helyett igenis sugározhatna színvonalas kulturális műsorokat a már felkutatott tehetségekkel. Mert mi emberek abból nyerünk erőt, ha gazdagabban tudunk táplálkozni a kulturális gyökereinkből hozott táplálékkal. Mert a gyökereinket igencsak súlyos veszteségek érték az elmúlt fél évszázadban. Ami pedig itt, a magyarokkal történik, az maga a csoda. Sebő Ferenc többször megfogalmazta valahogy így: A már elpusztult népi kultúra életre kelt.

 

Olvasóim ajánlják:

  • EgypercesekRövid írások, amelyek valahogy kipattantak a fejemből.
  • Egy szürke öltönyös férfi a felolvasóasztalnál áll és beszél egy gyöngyörű templomb szentélyében. VonzásbanA kaposvári egyházmegyei zsinat szentmiséje előtt elhangzott tanúságtételem. Arra kértek fel, hogy beszéljek röviden arról, mi vonzott az egyházba.
  • Egy tigris fekszik aléltan egy fiatalember ölében, mintha csak egy kiscica lenne. Ezoterika a ParkeremJóga, Popper Péter, Pi élete és Assisi Szent Ferenc együtt egy bejegyzésben, és végül minden érthető lesz.
  • A barnára-sötétbarnára sült kenyér megkenve vízzel. KenyérsütésMegkértek, hogy írjam le, hogyan készítem a kenyeret, amelyet általában nagyon szeretnek azok, akiknek jut belőle.
  • A zongora billentyűin egy hangya méretű ember ül. A zongorám történeteMi közöm van a zongorához? Miért van zongoránk? Miért nem adtam el? Mire használjuk? Ehhez hasonló kérdésekre is válaszolok. Mert ez a bejegyzés rólam és a zongorámról szól.
  • Egy anyuka két kisgyerekével tévét néznek együtt. Értékes filmek kisgyerekeknekNagyon sokat kerestem és még most is kutatom azokat a filmeket, amelyek valóban segítenek emberré válni a gyermekeimnek. Kevés listát és útmutatást találtam erre az interneten. Az enyéimet megosztom azokkal, akinek fontos, hogy a film necsak szórakoztasson, de segítsen a gyerekeknek irányt mutatni. Ebben a bejegyzésben a 4-8 éves korosztály számára írok filmeket.
  • Egy Szentírás drap borítóban Új és hatalmas!Egy élőszóban előadott tanúságtételem arról, mit tett velem a Katolikus Egyház tanítása, és mi köze van ennek Kafarnaumhoz és Jézushoz.
  • Egy meditáló ember kezeinek művészi ábrázolása, mély bordó, bűnbánatra utaló színnel. szabályos meditáló tartásban (hüvelyk és mutatóujj összeér). Szabadulás az ezoterikábólÉvekig tartott, míg kilábaltam az ezoterikából. Első áldozásom 16. évfordulóján szentségimádás közben fogalmaztam meg ezt a tanúságtételt arról, hogyan kaptam választ a szorongató kérdésre: az ezotériában vagy Jézusban higgyek?
  • Illusztráció: A középpontban egy jógaülésben ülő ember, 7 csakrája színes pontokkal megjelölve, körülötte a csakráiból kiáramló energia. Krisztus vagy ezoterikaMiért mondtam nemet az asztrológiára, homeopátiára, reikire, jövendőmondásra, transzlégzésre, prána-evészetre, Krisna-tudatra (Háre Krisna), tantrára és a többi ezoterikus katyvaszra.
  • Biciklizem, hátamon batyukötésben a kislányom, rajta hordozóskabát. Kerékpáron hordoztam8 éven keresztül hordoztam kisgyermekeimet hátamon . A világ legegyszerűbb, legkényelmesebb és legbiztonságosabb gyermekhordozása volt számomra egész addig, amíg egy rendőr megállított.

Én ajánlom

  1. Ha először jársz itt: Csak az olvassa...
  2. Ha a hitem érdekel: Miért maradok katolikus?
  3. A házasság nem a vége, hanem kezdete valaminek
  4. A batyuvitéz nevem eredete